tips en tricks - motomaat

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

tips en tricks

Kettingspannen:
Bij het spannen van je ketting moet je goed kijken wat de voorgeschreven spelling is.
Op de achterbrug zit vaak en stikker die de juiste speling aan geeft, anders kijk je in het onderhoudsboekje.
Stap 1 los de achteras.
Stap 2 draai de borging van de los en stelschroeven op of af om de ketting te spannen.
Stap 3 draai de as weer vast als de spelling goed is en de as recht staat (streepjes op de achterbrug).
Stap 4 draai de borging weer vast.

Rest komt snel

banden,

Kijk altijd goed in het onderhoudsboekje wat de bandenspanning behoord te zijn.
Kontroleer regelmatig je banden spanning dit voorkomt slijtage en bevordert het rijgedrag.

Bij de meeste sport, tour en zware(offroad) motoren is de bandenspanning achter 2,9 bar en voor 2,5 bar
Bij de meeste lichte offroad motoren is dit 2,5 bar achter en 2,2 bar voor

Kontroleer de banden op scheurtjes dit duid op uitdroging van de band en kan gevaarlijk zijn,

kontroleer de profieldiepte, wettelijk minimum is 1,6 mm echter veilig is min 2 mm,
de banden zijn voorzien van een indicator die de minimale profiel diepte aan geeft zodra deze gelijk aan het loopvlak is is de band op    

                         


olie
Wanneer uw motor in een goede conditie is, zal hij maar weinig olie verbruiken tussen de olieverversingsintervallen. Maar het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat het oliepeil niet onder het minimum-merkteken daalt. Zo controleert u uw olie:
lees altijd de gebruiksaanwijzing van de motorfiets, daar de peil procedure wel eens kan afwijken.

Zet de motorfiets rechtop, op een vlakke ondergrond zodat het oliepeil zich kan stabiliseren.
Wanneer uw motorfiets voorzien is van een inspectievenster, controleert u of het oliepeil zich tussen de max- en min-markeringen bevindt.
Wanneer uw motorfiets een peilstok heeft, kijkt u waar het oliepeil staat in verhouding tot de max- en min-markeringen.
Wanneer het peil te laag is, verwijdert u de vuldop boven op het motorblok en vult u bij met het opgegeven olietype. Gebruik altijd motorfietsmotorolie - geen olie die ontwikkeld is voor gebruik in automotoren.

bij oude honda motoren met een peilstok dient u de peilstok eruit te halen, schoonmaken en dan zonder in te schroeven peilen.

vering
Voorvorken.
regelmatig controleren of de keringen niet lek zijn dit kan gevaarlijk zijn als de olie op de remschijf terecht komt en ook is het slecht voor het weggedrag van de motor.
knijp de voorrem in en veer de motor met kracht in z'n voorvorken kijk/ voel of de veerweg soepel verloopt en de motor niet blijft na deinen.
verzker jezelf dat tijdens het inveren er geen knikkjes voelbaar zijn.

lagers

Wiel lagers.

bij voorkeur als de motor het heeft de motor op de middenbok zette, wiel boven en onder vast pakken en voelen of er speling voelbaar is. Vervolgens het wiel een slinger geven en horen of er een knarsend geluid te horen is.

 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu